Att spana runt digital marknadsföring är lätt. Det handlar om att spana överallt. Hela tiden. Det gäller att finnas med överallt, mäkta med och förstå varje digital plattform.
Men ska man bryta ner det till mindre delar och se trender så kan man med en nära framtid spåna fram följande:
- Instagram Stories kommer skapa en stor marknad för företag och varumärken.
- Twitter kommer att minska i användning. De som tidigare använde plattformen använder nu istället Instagram och Snapchat.
- Video går om text/bild som den primära innehållet i inlägg i sociala media.
- AI kommer att automatisera kundsupport och skapa kontakt med slutkonsumenten direkt i de digitala plattformarna.
- ”Influencer marketing” kommer ingå i alla företags marknadsstrategi.
- Unikt och relevant innehåll för målgruppen står i fokus för företag och varumärken.
Mer material / länkar:
Framtidens marknadsföring (poddavsnitt 34 av podcasten Effekten)
Digital marknadsföring. tips, kunskap och bra exempel (poddavsnitt 20 av podcasten Effekten)
Digital analys. Det är bara att cruncha! (poddavsnitt 29 av podcasten Effekten)