Play

på Sportality gästar oss för att prata , en metod framtagen av Jake Knapp på Google 2016. Den används för att gå från ett stort problem till ett validerat koncept, en testad prototyp på bara fem dagar. Den kräver en del förberedelser, att man har rätt personer i teamet och att man litar på processen – för att på bästa sätt kunna jobba kreativt i en grupp men ändå inte klassisk brainstorming tillsammans, utan individuellt.

OM AVSNITTET

Målgrupp: allmänhet, utvecklare, projektledare, projektmedlemmar, produktägare, UX, användarexperter
Lär dig: Google Design Sprint, designsprint, innovation, , workshop

Designsprinten kan besvara frågor kring varför, vem och vad, på ett annat sätt än effektpyramiden (tidigare poddavsnitt) och slutresultatet, prototypen, har fördelen att den sparar utvecklingstid och pengar genom att vara användartestad innan utvecklingsteamet skrivit en enda rad kod. I den ursprungliga Design Sprint görs jobbet på fem dagar, i version 2.0 och 3.0 har man kortat ner engagemanget hos svårbokade stakeholders till 2-3 dagar och skapar samt testar prototypen under efterföljande dagar.

Vi reder ut i vilka situationer designsprint är perfekt, kopplar den till digitaliseringen och ger tips om hur man lyckas med metoden. Allt ifrån den perfekta gruppen, till små knep som för processen vidare. Och glöm inte att det är kul, det finns massor av energi i designsprint och deltagarna brukar bli väldigt nöjda med dagarna och det goda resultatet!

Design Sprints fem steg:

  1. Understand (map)
  2. Ideate (sketch, diverge)
  3. Decide
  4. Prototype
  5. Validate (test)

Sara Norbäck, Micke Norbäck, Jonas Jaani (24:40)

(lyssna även till eftersnacket)

Länkar:

Sara Norbäck på LinkedIn

Design Sprint (avsnitt 115, eftersnack)

Google Design Sprint

Effektstyrning