Virtual Reality är en datorgenererad simulering av en tredimensionell bild eller miljö som kan interageras med på ett till synes verkligt eller fysiskt sätt av en person som använder speciell elektronisk utrustning, såsom ett headset.
VR verkar ha börjat på allvar nu, tanken på ett ”metaversum” är inte ny.
Virtuell verklighet har funnits i decennier och ändå har den aldrig riktigt tagit fart hos vanliga konsumenter. Idén om virtuell verklighet blev populär på 1990-talet och början av 2000-talet när videospel som Doom och Quake släpptes.
Under 2016 släpptes VR-headsetet Oculus Rift och blev en hype men den sålde inte alls bra. Men med Oculus Quest 2 har Meta (fd Facebook) lyckats erövra en ny tanken om “Metaverse”
VR:ers potential att tillhandahålla ett metaversum stärktes under epidemin och man kan se detta som fördelaktigt för företagare, utbildningsinstitutioner med mera. Det finns mycket potential för metaversen att bli en plattform för utbildning och entreprenörskap. Metaverse kommer att ge kreatörer ett nytt sätt att berätta historier och skapa upplevelser. Betoningen av berättande i metaversen kan ha fördelar och man bör skapa sig en pedagogiska förmåga. I metaversen kan berättelseskapare fokusera på att skapa en övertygande berättelse för att förmedla mening och budskap till sin publik. Detta är särskilt viktigt för utbildning när det gäller läskunnighet och intellektuell utveckling.
Bygg möjligheter för framtida företag i Metaverse kommer att tillåta nya företag att komma in på marknaden lättare än någonsin tidigare, vilket gör att många fler entreprenörer kan få erfarenhet av hur man gör ett framgångsrikt företag i det digitala rummet. Bygg förtroende i Metaverse redan nu och strävar efter att bygga för framtidens digital handel genom att nu börja låta människor veta att deras transaktioner är säkra och att data förvaras säkert. Tillit kan vara ett första steg för att sedan gå vidare med de mer innovativa och tekniska lösningarna.