| Apple Podcasts | Spotify | Email
Att hitta guld i en komplex värld. Det är det som är digital analys menar analytikern Johan Johansson. Var ska jag lägga min digitala marknadsföring? Hur söker studenter till universitet år 2017? Samla in digitala data och analysera dem. Egentligen går det inte att arbeta digitalt utan att analysera.
Vilka når jag, hur många är de, vilken effekt har min kommunikation. Vill du minimera kostnad, maximera vinst, göra användarna nöjdare? Hur mycket kostar anställdas letande efter information på intranätet? Bra analys ger underlag till att fatta smartare beslut! Räkna på effekten och kommunicera den. Driv förändring! Utmaningen är inte att få in data, utmaningen är att analysera rätt saker och sedan göra nåt med resultatet. Johan ger dig en steg-för-steg-introduktion i vad som ger effekt i arbetet med digital analys.
Johan Johansson, Jonas Jaani (18:55)
Mer material / länkar
En modell för att bli mer datadriven framtagen av Stéphane Hamel:
http://www.cardinalpath.com/wp-content/uploads/WAMM_ShortPaper_091017.pdf
Johans favoritblogg på ämnet av Avinash Kaushik som är Digital Marketing Evangelist på Google Digital: https://www.kaushik.net/avinash/
För de som vill bli bättre på Google analytics: https://analytics.google.com/analytics/academy/
Om digital marknadsföring (poddavsnitt)
Digital marknadsföring idag. Tomas Tränkner. (avsnitt 90)
PRENUMERERA på podcasten Effekten.
Direktleverans av nya avsnitt till: iPhone, Android, e-post