| Apple Podcasts | Spotify | Email
Johannes Hellqvist, kommunikatör på Försvarsmakten, beskriver digital kommunikation som ett blankt papper för goda idéer. Att komma närmare allmänheten. Detta gör man genom centralt ledda kommunikationsaktiviteter. Den sakliga myndighetsrösten finns på webben, medan ett mer personligt tilltal finns i bloggkanalen. Men framför allt sker kommunikationen genom de 50 000 medarbetarna som finns i organisationen. Allt handlar om att forma bilden av verksamheten. Försvarsmakten måste både finnas där den bilden formas, på sociala medier, och samtidigt möta och föra dialogen med allmänheten.
Den interna beredningen har varit avgörande, att öka medvetenheten och kunskapen internt, att ge riktlinjer, att göra riskbedömningar. Att göra medarbetarna till ambassadörer. Försvarets träningsklubb är ett internt verktyg, ett verktyg för blivande rekryter likväl som ett sätt att bjuda samhället på organisationens kunskap – för att få en relation till Försvaret.
Johannes rekommenderar E-delegationens riktlinjer som ett bra steg in i den digitala kommunikationen för myndigheter. Sen: börja och lär efter vägen. Men glöm inte att förankra internt. Fatta ett ledningsbeslut, en avsiktsförklaring, för den digitala kommunikationen.“Svenskarna och internet” (.Se) och “Ungdomsbarometern” är bra underlag för ett sådant beslut, där ges en bild av var målgrupperna finns och deras behov.
| Apple Podcasts | Spotify | Email
Johannes Hellqvist, Jonas Jaani (18:30)
PRENUMERERA – podcast Effekten
iPhone, Android, e-post
Mer material / länkar
Försvarsmakens handbok i sociala medier
Försvarsmaktens riktlinjer för sociala medier
E-delegationens riktlinjer för sociala medier
Direktlänk till detta avsnitt: https://www.effekten.se/forsvarsmakten/