| Apple Podcasts | Spotify | Email
Erfarenheter och lärdomar från att hantera en cyberattack. Extra långt avsnitt med en som varit i stormens öga.
“Man väljer inte sina kriser, men hur man hanterar dem.”
I februari hände alla företags skräck: Det svenska säkerhetsföretaget Axis Communication , med 4000 anställda i 52 kontor över hela världen, blev utsatta för en cyberattack som tog sig rakt in i verksamheten. Nu berättar Jonas Hansson, CIO, öppet om hur man hanterade den svåra situationen.
Om avsnittet:
Målgrupp: nyfikna, ledare, teamledare, ledningsgrupp, utvecklare, kontorsarbetare
Lär dig: shadow-it, cyberattack, it-säkerhet, krishantering, kommunikationsstrategi, krisledning, mänskliga faktorn
Jonas Hansson förklarar:
- Vad är en cyberattack?
- Vad hände Axis och hur hanterade man attacken – i detalj?
- Vad är viktigast: it-säkerhet eller användbarhet?
- Varför valde Axis transparent kommunikation under hela förloppet?
- Hur upplevde Axis kunder och anställda attacken?
- Hur mycket kostade attacken företaget?
Jonas Hansson, Micke Norbäck, Jonas Jaani (48:30)
Videoversion av poddavsnittet:
Länkar / mer information:
Axis egna kommunikation om händelsen:
https://www.axis.com/response-to-cyberattack-february-2022
Alla avsnitt av digitaliseringens podcast Effekten:
https://www.effekten.se/avsnitt
Vi finns där du hittar dina övriga poddar: