Efter intervjun med Jonathan Björkskog gällande SEO (Search Engine Optimization) är insikten stor att search intent är viktigt. Man står undrande till varför man inte har varit bättre på att visa besökare värde på ett mer attraktivt sätt.
Det är ganska enkelt. För att få besök till din sida bör du tänka in dig i hur din besökare kom hit via Google. Förstå de fyra delarna i hur Google behandlar sökresultat kommer att förändra och öka antalet besök till din webbsida.
Nästa gång du skriver för webben. Tänk dig in i den som söker. Fundera på om det är information, navigering, köp och/eller produkt/tjänst som personen är ute efter.
En kort checklista för search intent:
Mer i poddavsnittet om SEO just nu och i bloggtexten
Generellt när det gäller SEO har jag fått uppfattningen att det handlar om att vara ”akademisk”.
Att vara noggrann och lägga ner tid på kvalitet som flera personen än du själv har nytta av. Det är viktigt inom SEO. Så nästa gång du funderar var du ska synas kanske valet är en blogg istället för en postning på Twitter? Bloggtexter är ”bättre kvalitet” än en slarvig kommentar på några enstaka tecken.
Digitaliseringens podcast Effekten – mer om SEO: