SEO – Att synas på Google (avsnitt 63)

Play

Sökmotoroptimering har haft en guldrush de senaste åren – och fortsätter att gräva guld med silversked. Det krävs ingenting för att kalla sig -expert. Skydda dig som beställare genom att skaffa kunskapen internt, för att kunna upphandla SEO-tjänster på rätt sätt.

För viktig är den, kunskapen om sökmotoroptimering: Syns du inte där din målgrupp finns, så finns du inte alls! utklassar Facebook och andra marknadsföringsfönster. Google skickar vidare köpare genom sökresultat och AdWords – medan Facebook vill behålla kunderna på plattformen. Google vet i princip allt om användarna. 50 miljoner sökningar i månaden i Sverige ger mängder av data om användarnas behov, vilket Google sen använder för att göra användarna nöjda och själva få annonsintäkterna (AdWords) – som i sin tur står för 95% av Googles intäkter.

Gustav Palm guidar oss i SEO-djungeln: För att bli synlig på Google måste man förstå målgruppens språk, sökord och beteenden. Sökintentionen är tricket, inte att manipulera logaritmerna, köpa länkar eller liknande. Man måste bli relevant för att ranka bättre på Google. Machine learning, som Googles lär sig med tiden och anpassar resultaten. Det gör sökmotoroptimering mycket svårare, mindre tekniskt, mer marknadskommunikation. Börja med att fram det bästa innehållet för användaren och förklara sedan var innehållet finns, som om du pratar med en femåring!”

Play

Gustav Palm, Jonas Jaani (23:47)

PRENUMERERA – podcast Effekten
iPhoneAndroide-post
[hjälp? hur lyssnar jag på podcast]

Gustav Palm, SEO-expert
Gustav Palm, SEO-expert på SearchIntent

Mer material/länkar:

Gustav Palm, SearchIntent (LinkedIn)

searchintent.se 

Så förändras SEO med Voice Search

5 tips från SEO-expert

SEO – att flörta med en akademiker (avsnitt 48)

Digitaliseringen vänder på kartan (avsnitt 23)

Direktlänk till detta avsnitt: https://www.effekten.se/seo-synas-pa-google/ 

Alla podcastavsnitt av Effekten finns där du hittar poddar tex  Apple PodcastsOvercastAcast och YouTube

3 svar på ”SEO – Att synas på Google (avsnitt 63)”

  1. Hejsan!

    Lyssnade just på avsnittet om sökmotoroptimering och jag skulle vilja ställa en fråga. Det framgår inte helt klart i programmet vad SEO innebär idag. Det gamla sättet med utvalda sökord etc. verkar dock vara borta och om man ”läser mellan raderna” är det helt och hållet webbsidans innehåll som är avgörande numera. Betyder det att en SEO-byrås uppdrag idag i princip är att bygga om hemsidor (eller åtminstone att skriva om deras texter)?

    Mvh,

    /Lennart Svensson

    1. Hej Lennart. Tack för att du lyssnar.

      Gustav svarar:

      Hej Lennart, bra fråga som kunde ha diskuterats tydligare! Jag skulle vilja påstå att det skett en kraftig förflyttning mot att sajter med kvalitetsinnehåll premieras av Google och i större utsträckning får den ranking de förtjänar. Sökord är viktigt, för det är dessa ord som Google försöker matcha mot en specifik sida. Dock behöver man inte längre, som vi gjorde förr, bygga flera olika landningssidor för att ranka på sökord som är synonymer. Sökordsanalysen är fortfarande avgörande för att lyckas i sitt SEO-arbete, men jag optimerar i allt större utsträckning för ett område och ett behov snarare än ett enskilt ord. Men det är fortfarande rekommenderat att inkludera huvudordet i H1-taggen, page title och i brödtexten. SEO-byråns uppdrag är i större utsträckning att skriva om texter, ja, men de flesta byråer är nog ganska obekväma med att röra kundens texter. Därför är min gissning att contentbyråerna kommer ta större plats framöver och flytta fram sina positioner inom SEO, eftersom dessa är proffs på innehållet.

      / Gustav

Kommentarer är stängda.