| Apple Podcasts | Spotify | Email
Sökmotoroptimering har haft en guldrush de senaste åren – och fortsätter att gräva guld med silversked. Det krävs ingenting för att kalla sig SEO-expert. Skydda dig som beställare genom att skaffa kunskapen internt, för att kunna upphandla SEO-tjänster på rätt sätt.
För viktig är den, kunskapen om sökmotoroptimering: Syns du inte där din målgrupp finns, så finns du inte alls! Google utklassar Facebook och andra marknadsföringsfönster. Google skickar vidare köpare genom sökresultat och AdWords – medan Facebook vill behålla kunderna på plattformen. Google vet i princip allt om användarna. 50 miljoner sökningar i månaden i Sverige ger mängder av data om användarnas behov, vilket Google sen använder för att göra användarna nöjda och själva få annonsintäkterna (AdWords) – som i sin tur står för 95% av Googles intäkter.
Gustav Palm guidar oss i SEO-djungeln: För att bli synlig på Google måste man förstå målgruppens språk, sökord och beteenden. Sökintentionen är tricket, inte att manipulera logaritmerna, köpa länkar eller liknande. Man måste bli relevant för att ranka bättre på Google. Machine learning, som Googles Rank Brain lär sig med tiden och anpassar resultaten. Det gör sökmotoroptimering mycket svårare, mindre tekniskt, mer marknadskommunikation. Börja med att fram det bästa innehållet för användaren och förklara sedan var innehållet finns, som om du pratar med en femåring!”
| Apple Podcasts | Spotify | Email
Gustav Palm, Jonas Jaani (23:47)
PRENUMERERA – podcast Effekten
iPhone, Android, e-post
[hjälp? hur lyssnar jag på podcast]
Mer material/länkar:
Gustav Palm, SearchIntent (LinkedIn)
Så förändras SEO med Voice Search
SEO – att flörta med en akademiker (avsnitt 48)
Digitaliseringen vänder på kartan (avsnitt 23)
Direktlänk till detta avsnitt: https://www.effekten.se/seo-synas-pa-google/
Alla podcastavsnitt av Effekten finns där du hittar poddar tex Apple Podcasts, Overcast, Acast och YouTube
Hejsan!
Lyssnade just på avsnittet om sökmotoroptimering och jag skulle vilja ställa en fråga. Det framgår inte helt klart i programmet vad SEO innebär idag. Det gamla sättet med utvalda sökord etc. verkar dock vara borta och om man ”läser mellan raderna” är det helt och hållet webbsidans innehåll som är avgörande numera. Betyder det att en SEO-byrås uppdrag idag i princip är att bygga om hemsidor (eller åtminstone att skriva om deras texter)?
Mvh,
/Lennart Svensson
Hej Lennart. Tack för att du lyssnar.
Gustav svarar:
Tack för det förtydligandet, Gustav!
Mvh,
/LS